KORT OPPSUMMERING AV SITUATIONEN I FUKUSHIMA, JAPAN

2013: APOKALYPSEN FORTSÄTTER i FUKUSHIMA, JAPAN March 2011 med 3 katastrofer:

JORDBÄVNING på 9.1, - utplånade TSUNAMI + KÄRNKRAFTHAVARI - Information hälls tillbaka,”..för att förhindra panik.”

Hela Japan förflyttades 2 meter, Byen Sendai 7 meter! Thernobyl var EN reactor - Fukushima är FYRA.

“THE ONGOING NUCLEAR CATASTROPHE IN JAPAN IS VERY SERIOUS, BUT IT IS PART OF A MUCH LARGER DRAMA. IN THE PAST, ONE WOULD HAVE SPOKEN OF AN ACT OF GOD’, WHICH IS JUST ANOTHER WAY OF SAYING THAT MANKIND IS NOT THE MASTER OF EVERYTHING. Bertrand Barré, AREVA

onsdag 18. mai 2011

Tankar om Fukushima


“…I can find no escape from Fukushima Daiichi..."

Det var Rober Soculow, fysiker, som skrev dom här orden i Bulletin Of The Atomic  Scientists  i slutet av mars. Hans ord beskrev vad som hände med mitt hjärta då jag blev känt med vad som hände vid atomkraftanläggningen i Fukushima.


Jag mintes Chernobyl, och jag forstod att värden inte ville bli den samma igjen efter Fukushima – presis som värden också blev ändrad av Chernobyl.
Fortfarande lär vi nytt om hur Chernobyl skadade människior och natur, och den gång, som nu, kan vi inte lita på at den information som kommer från myndigheterna är den totala sanningen.
Det handlar om pengar, makt och prestisje.
Radioaktivitet synas inte, kan inte luktas, eller upptäckas utan målinstrument.
Cancer tar lång tid att utvecklas – 5,10,20 år – och det kan vara svårt att bevisa att det är dom radioaktiva utsläppen som förorsakat den.

Vi har krav på att få veta sanningen.
Den här bloggen vill inte omtala alt som händer i Fukushima, men den vill precisera att det pågår en alvarlig situation i Japan som inte får den omtal som den borde. Bloggen vill ge info och linkar för vidare läsning som vill ge en bredare bild av vad som pågår i Japan.


Jag är bara en vanlig människa utbildad sjuksköterska, och det som händer i Fukushima kan vara svårt att förstå. Infoen jag gir är efter bästa evne , och speglar en vanlig ofullkommen, men livsglad människa.

Under etiketten  TANKAR OM vill jag skriva mina tankar och frustrationer kring olyckan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Feel welcome to leave a comment!